Kapitel 6: Konditionstræning

Test: Step-test

På Motion-onlines hjemmeside finder du en konditionstest, der kan bruges af personer i alle aldre, og du kan nemt lave den alene. Du skal kun bruge en bænk med en bestemt højde og det computerprogram, du finder på linket. Testen går ud på at følge en bestemt rytme, mens du går op og ned af bænken, og når du ikke kan mere, kan du aflæse dit kondital.

 

Test: Bip-test

Denne konditionstest kan bruges af de fleste, men jeg vil ikke anbefale at den bruges, hvis du er dårligt gående eller har ankel-, knæ- eller hofteproblemer. Så bør du i stedet bruge en såkaldt "gang-test" som kan findes på motion-onlines hjemmeside.

Bip-testen går ud på, at du opmåler en bane på 20 meter, og mellem hvert "bib" skal du nå fra den ene ende af banen og ned til den anden. I løbet af testen afkortes tiden mellem bippene, og du aflæser dit kontital, når du ikke længere kan følge med bippene. Testen kan laves alene eller sammen med andre - jeg vil anbefale, at man som minimum laver den parvis, så den ene kan løbe, og den anden kan holde øje med konditallet.

 

Test: Coopers 12 minutters løbetest

Denne konditionstest egner sig bedst til personer, der er vant til at gå eller løbe. Testen går ud på at gå eller løbe så langt man overhovedet kan på 12 minutter, hvorefter du måler længden på din rute og herefter beregner konditallet. Testen kan laves både alene eller sammen med andre - jeg vil dog anbefale, at man laver den på en løbebane sammen med en makker, som dels kan tælle antallet af omgange og dels råbe stop, når de 12 minutter er gået.

 

Her kan du tage quizzen til dette kapitel: