Kapitel 16: Uden mad og drikke

Test: Opfylder du de otte kostråd?

Det er svært at vurdere sine kostvaner, men i denne test skal du svare på en række spørgsmål, og herefter får du en vurdering af din kost i forhold til de otte kostråd samt forslag til, hvordan du eventuelt kan ændre dine vaner i en sundere retning.

 

Quiz: De otte kostråd

Har du styr på de otte kostråd? Her får du chancen for at teste din viden.

 

Test: Drikker du for meget alkohol?

Unge i Danmark har et af de højeste indtag af alkohol sammenlignet med andre unge i Europa. I denne test skal du besvare en række spørgsmål omkring dine alkoholvaner og oplevelser, hvorefter du vil få en vurdering af dit forhold til og forbrug af alkohol.

 

Opgave: Beregn dit energiforbrug

Ved du hvor meget energi, din krop bruger i løbet af en dag? Prøv denne energiberegner og se dit energiforbrug, f.eks. på en dag, hvor du har ligget på sofaen det meste af dagen, og en dag, hvor du har lavet en masse fysisk aktivitet. Du vil nok blive overrasket over, hvor stor forskellen kan være. Sammenlign eventuelt dit resultat med en af dine kammeraters og diskuter, hvorfor der er forskel i jeres energiforbrug.

 

Beregn din vægtændring

Denne opgave består af tre dele. I den første del skal du beregne, hvor meget energi du indtager gennem mad og drikke på en almindelig dag. Til dette skal du bruge et kostberegningsprogram, som en del skoler allerede har, eller du kan nogle steder på nettet beregne dit energiindtag for et mindre beløb. I den anden del skal du beregne, hvor meget energi du typisk bruger i løbet af en almindelig dag. I den tredje del skal du sætte de to resultater i forhold til hinanden, og du vil få et bud på, hvordan din vægt vil udvikle sig i løbet af en uge eller en måned, hvis du lever nøjagtigt ens hver dag – hvilket de færreste mennesker dog gør, men det er alligevel lidt opsigtsvækkende, hvad der kan ske med vægten i løbet af kort tid.

Del 1: Dit energiindtag

Der findes forskellige computerprogrammer, som kan beregne din mad og drikkes indhold af kalorier, protein, fedt, kulhydrat, vitaminer, mineraler osv. Hvis du ikke har adgang til et kostberegningsprogram, kan du tage udgangspunkt i, at en pige typisk har brug for ca. 9000-11.000 kJ per dag (2100-2600 kcal), og en dreng har brug for ca. 12.000-14.000 kJ per dag (2900-3300 kcal). Hvis du synes, du spiser som en gennemsnitlig pige eller dreng, så brug et af de nævnte tal. Hvis du synes, du spiser mere eller mindre end en gennemsnitlig pige eller dreng, så sæt tallene op eller ned.

Del 2: Dit energiforbrug

Beregn dit energiforbrug på Motion-onlines hjemmeside

Del 3: Din vægtudvikling

Beregn din vægtudvikling på Motion-onlines hjemmeside